۱۲۸۹۴.عنه عليه السلام :كُنْ آمِرا بِالمَعروفِ عامِلاً بِهِ. و لا تَكُن مِمَّن يَأمُرُ بِهِ و يَنأى عَنهُ. فيَبوءَ بِإثمِهِ و يَتَعَرَّضَ مَقتَ رَبِّهِ.۱

۱۲۸۹۵.عنه عليه السلام :كُن آخَذَ النّاسِ بِما تَأمُرُ بِهِ. و أكَفَّ النّاسِ عَمّا تَنهى عَنهُ.۲

۱۲۸۹۶.عنه عليه السلام :مَن كانَ فيهِ ثَلاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدّنيا و الآخِرَةُ : يَأمُرُ بِالمَعروفِ و يَأتَمِرُ بِهِ. و يَنهى عَنِ المُنكَرِ و يَنتَهي عَنهُ ؛ و يُحافِظُ عَلى حُدودِ اللّه ِ جلَّ و عَلا.۳

۱۲۸۹۷.عنه عليه السلام :و انهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَناهَوا عَنهُ ؛ فإنَّما اُمِرتُم بِالنَّهيِ بَعدَ التّناهي.۴

۱۲۸۹۸.الإمامُ زينَ العابدينُ عليه السلام :المُنافِقُ يَنهى و لا يَنتَهي. و يَأمُرُ بِما لا يَأتي.۵

(انظر) العلم : باب ۲۸۴۹. ۲۸۵۰. ۲۸۵۱. الوعد : باب ۴۰۵۱.
الموعظة : باب ۴۰۷۸.

۲۶۵۴

مالا يُشتَرَطُ في وُجوبِ الأمرِ وَ النَّهيِ

۱۲۸۹۹.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :مُروا بِالمَعروفِ و إن لَم تَفعَلوهُ. و انهَوا عَنِ المُنكَرِ و إن لَم تَجتَنِبوهُ كُلَّهُ.۶

۱۲۸۹۴.امام على عليه السلام :امر كننده به معروف و عمل كننده به آن باش و چونان كسى مباش كه به كار خوب فرمان مى دهد اما خود از آن دورى مى كند و گناهش را به دوش مى كشد و خويشتن را در معرض خشم پروردگارش مى گذارد.

۱۲۸۹۵.امام على عليه السلام :به آنچه فرمان مى دهى، خودْ بيش از همه عمل كن و از آنچه باز مى دارى، خودْ بيش از همه خوددارى كن.

۱۲۸۹۶.امام على عليه السلام :هر كه سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم ماند: امر به معروف كند و خود به آن عمل كند، نهى از منكر كند و خود از آن باز ايستد و از حدود خداوند عزّ و جلّ پاسدارى كند.

۱۲۸۹۷.امام على عليه السلام :از زشت كارى نهى كنيد و خود از آن باز ايستيد؛ زيرا كه شما فرمان داريد ابتدا خود از كار زشت باز ايستيد و سپس ديگران را نهى كنيد.

۱۲۸۹۸.امام زين العابدين عليه السلام :منافق از بدى باز مى دارد، امّا خود باز نمى ايستد و به كارهايى فرمان مى دهد كه خود عمل نمى كند.

۲۶۵۴

آنچه در وجوب امر به معروف و نهى از منكر شرط نيست

۱۲۸۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امر به معروف كنيد، گر چه خود بدان عمل نكنيد و نهى از منكر كنيد، هر چند خودتان از همه آنها اجتناب نكنيد.


1.غرر الحكم : ۷۱۸۹.

2.وسائل الشيعة : ۱۱/۴۱۹/۲.

3.غرر الحكم : ۹۰۷۶.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۵.

5.وسائل الشيعة : ۱۱/۴۱۹/۵.

6.كنز العمّال : ۵۵۲۲.